Kuntoutumisen tukemisen menetelmiä
1. Millaisia asioita lähihoitajan tulee huomioda ohjatessaan kuntoutujaa?
Kuntoutumisen
tukeminen on asiakkaan ohjaamista kuntoutussuunnitelman tavoitteiden
suuntaisesti. Ohjaamisessa on tärkeää motivoida asiakasta ja virittää
häntä toimintaan. Tavoitteiden asettelussa on huomioitava
asiakaslähtöisyys eli se, että kuntoutuja on itse asettamassa
tavoitteita ja kokee ne merkityksellisiksi. Silloin hän pystyy
sitoutumaan niihin ja ponnistelemaan niiden saavuttamiseksi.
Kuntoutuminen on aina pitkäjänteinen ja kärsivällisyyttä vaativa
prosessi. Jotta kuntoutujan motivaatio säilyisi, tavoitteet on yhdessä
pilkottava riittävän pieniksi. Näin ollen kuntoutuja voi kokea usein
onnistumisen kokemuksia saavuttaessaan jonkin pienen tavoitteen. Sitä
kautta myös motivaatio kasvaa.Taitojen oppiminen voi olla hidasta ja edellyttää
- konkreettisuutta
- mallin näyttämistä
- asioiden pilkkomista
- paljon toistoa ja kertaamista.
2. Millaisin keinoin taitojen oppimista voi edistää?
Lähihoitajalle haasteellista on
oman avun mitoittaminen siten, ettei auta liikaa vaan kannustaa
kuntoutujaa toimintaan ja oma- aloitteisuutteen. Liiallinen apu voi
viedä kuntoutujalta omia onnistumisen mahdollisuuksia ja laskea
kuntoutujan itseluottamusta. On tärkeää toimia voimavaralähtöisesti ja
huomioida sitä, missä kuntoutuja on hyvä ja mitä hän osaa. On tärkeää
toimia voimavaralähtöisesti ja huomioida sitä, missä kuntoutuja on hyvä
ja mitä hän osaa. On painotettava hänen vahvuuksiaan ja kuunneltava
hänen omia keinojaan oppia ja edetä. Hänen tulee saada hyödyntää omia
voimavarojaan mahdollisimman paljon. Positiivisen palautteen merkitys
ohjaamisessa on suuri. Palautteen avulla kuntoutujan itseluottamus
vahvistuu ja usko omiin mahdollisuuksiin kasvaa. Lähihoitajan on tärkeää
havainnoida kuntoutujan toimintaa ja etenemistä sekä kuunnella
kuntoutujan ajatuksia aktiivisesti.
Psykososiaalinen ohjaaminen voi sisältää
-
Kuntoutujan omien ajattelumallien muuttamista. Tällöin lähihoitaja
keskustelee asiakkaan kanssa ja ohjaa häntä erottamaan toisistaan
tapahtuman ja tapahtumaan liittyvät tulkinnat, jotka aiheuttavat
tunnereaktion. Kun tulkintoja käydään läpi ja mahdollisesti muutetaan
niitä, myös tunnereaktio muuttuu.
-
Ratkaisutapojen löytämistä. Keinona voidaan käyttää ratkaisukeskeistä
ajattelua, jossa aiemmin tapahtuneen pohdinnan sijaan pyritään löytämään
uusia ratkaisuja. Ratkaisuihin voidaan päästä esimerkiksi siten, että
asiakas arvioi ensin sijaintinsa jonkin asian suhteen asteikolla 1-10.
Sitten hän määrittelee tavoitteena olevan numeron ja miettii, miten hän
pääsisi asteikolla eteenpäin. Toinen vaihtoehto on ns. ihmekysymys: "Jos
tapahtuisi ihme ja ongelmasi poistuisi, mikä olisi silloin toisin?" Sen
jälkeen lähdetään suunnittelemaan, miten ihme voisi oikeastikin
toteutua.
- Voimavarojen aktivointia. Yritetään
löytää kuntoutujan voimavaroja ja vahvuuksia. Jollekulle tärkeä
voimavara voi olla jokin harrastus, vaikkapa kitaran soittaminen.
Tällaisten voimavarojen mukaan ottaminen osaksi kuntoutustyötä voi
edistää asiakkaan kuntoutumista.
4. Millaisia tavoitteita viriketoiminnalle voidaan asettaa?
Viriketoiminnan
tarkoituksena on tarjota osallistujilleen elämyksiä, yhdessä tai yksin
tekemistä sekä hyvää oloa ja mieltä. Viriketoiminta voi olla
toiminnallista tai luovaa. Viriketoiminnan tarkoituksena on tuoda
kuntoutujan arkeen hänelle tärkeitä asioita. Vaikka viriketoiminnan
keskiössä ovat elämykset ja hyvän mielen luominen, voi se olla
suunniteltua ja tärkeä osa kuntoutumista. Usein viriketapahtumiin
osallistuminen tukee ja edistää kuin huomaamatta kuntoutujan eri
toimintakyvyn osa-alueita.
5. Millaisia erilaisia teemoja voidaan käyttää viriketuokioiden aiheina?
Erilaisia
viriketuokioiden muotoja ovat muun muassa musiikkiin liittyvät
harrastukset tai tapahtumat, taideryhmät tai tapahtumat, ulkoilu,
käsityöt, lukemiseen tai kirjoittamiseen liittyvät tuokiot tai retket ja
vierailukäynnit.
6. Mitä tarkoittaa asiakkaan sosiaalinen verkosto ja millainen merkitys sillä voi olla asiakkaan kuntoutumisen kannalta?
Sosiaalinen
verkosto tarkoittaa sukulaisuuden, tuttavuuden ja ystävyyssuhteiden
kautta muodostuneita ihmisten välisiä suhteita. Kaikki ihmiset kuuluvat
useisiin sosiaalisiin verkostoihin, joista osa on virallisia, osa
epävirallisia. Kuntoutumisen kannalta verkostot ovat merkittäviä, koska
ne voivat antaa sosiaalista tukea. Toisaalta myös rajoittavat ja
kontrolloivat jäseniään.
7. Mitä tarkoittaa virallinen verkostotyö ja miksi sellaista tarvitaan joskus?
Virallisessa
verkostotyössä on aina mukana viranomaisia. Epäviralliseen verkostoon
kuuluu muun muassa perheenjäseniä, sukulaisia ja ystäviä.
8. Mitä tarkoittaa huolenvyöhykkeistö, entä verkostokartta?
Lasten,
nuorten, perheiden ja heidän kanssaan työskentelevien työntekijöiden
yhteistyön välineeksi on kehitetty huolen vyöhykkeistö. Sen avulla
työntekijä jäsentää lapsen, nuoren ja hänen perheensä tilanteesta
kokemaansa huolen astetta, omien auttamismahdollisuuksiensa riittävyyttä
sekä lisävoimavarojen tarvetta. Vyöhykkeistö on apuväline tilanteen
jäsentämiseksi ja avoimen yhteistyön kehittämiseksi perheiden kanssa.
Vyöhykkeistön tarkoituksena on auttaa selkiyttämään perheiden ja
työntekijöiden keskinäistä yhteistyötä.
Verkostotyö lähtee
yleensä asiakkaan sosiaalisen verkoston kirjoittamisella. Asiakas
piirtää omasta verkostostaan kartan, johon hän nimeää tärkeiksi koetut
ihmiset. Hän kuvailee myös suhteiden tiheyttä ja merkittävyyttä. Sen
jälkeen hän analysoi verkostoa yhdessä työntekijän kanssa. Verkostosta
pyritään tunnistamaan voimavaroja.
9. Millainen on verkostokokous?
Kuvaamisen
ja analyysin jälkeen voidaan koota verkostokokous, jossa voi olla
mukana erilaisia kokoonpanoja. Kokoukseen voidaan kutsua sekä
viranomaisia että epävirallista verkostoa. Tällöin voidaan selkeyttää
eri tahojen yhteistyötä ja avartaa toimintamahdollisuuksia.
Verkostokokous etenee verkostoterapeutin tai -työntekijän vetämänä.
Tärkeää on, että kaikki osallistujat saavat puhua ja esittää
mielipiteitään. Vetäjät ohjaavat keskustelunkulkua ja rohkaisevat
osallistujia.
10. Mitä tarkoittaa perhekeskeinen ajattelu?
Perhekeskeisessä
ajattelussa asiakas ja perhe itse määrittelevät tarpeet ja toimivat
päätöksentekijöinä. Ammattilaiset näkevät perheessä voimavaroja, joiden
avulla kuntoutuminen voi onnistua paremmin. Valta on siirtynyt
työntekijöiltä asiakkaalle ja perheelle. Perheen tavat ja kiinnostukset
otetaan huomioon.
Kommentit
Lähetä kommentti